Julegris, eller... julekris?

- Nu är du tyst, annars kommer inte tomten!
Mannens ansikte är djuprött, det är dryga tio dagar före dan och pojken i hans hand stretar som en ilsken gödkalv på väg till slakt.
Själv sitter jag på första parkett, bakom en kopp kaffe, med julspelet - fader/son-dramat - mitt framför ögonen.
- Hör du vad jag säger?
Pappan med stressrosor på halsen och en påse hycinter under armen börjar bli desperat och gör vad som helst för att få tyst på det lilla snoriga monstret i bävernylonoverall - han som nu satt sig ner på det slaskiga, saltrandiga stengolvet i köpcentrat, milt sagt uppriven över att ha blivit berövad varje femårings obestridliga rätt att tillbringa hela eftermiddagen på BR leksaker.
- Ett ord till så ringer pappa till tomten. Då blir det varken julklappar eller ... farmor... eller nåt.
För att visa sin makt höjer mannen mobiltelefonen och vilddjuret som visat sig kapabel att överrösta såväl reklamrösten från den närmsta cd-affären där John & Yokos >>Happy X:mas<< tystnar tvärt. För trots att kundvagnen är fylld till bredden av fullt synliga klappar och trots att övriga släkten bara har en timme kvar i andraklassvagnen från långt borta, så funkar den. Den plötsliga varuhusvalsen. SOS-bluffen. Nödlögnen. >>Annars kommer inte tomten<<. Osanningen som garanterat tystnar den mindre begåvade delen av befolkningen som faktiskt tror att det är fullt möjligt för samme man att besöka två miljarder barn under loppet av ett dygn. Pojken på det smutsiga golvetgnider sina ögon, tänker att tomten kanske ser och sväljer sina tårar liksom sin första jullögn
Jag ler för mig själv och tänker; din lättlurade idiot.


Dagens låt:
Aly & AJ - Let it Snow



Idag = Först spenderar vi, sen korkar vi upp!

Over and Out


Kommentarer
Postat av: Lisa

Spunk - det ä juuuullov!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback